foto.jpg (4815 bytes)
peuguerra.jpg (7608 bytes)

La indústria del cinema a Hollywood ha tingut com un
dels temes preferits les guerres del segle XX.
Pràcticament o hi ha cap dels conflictes bèl·lics que no
estigui representat en el cel·luloide. La següent selecció
inclou algunes de les pel·lícules més significatives del cinema bèl·lic.

 

CINEMA IETI

 

SIN NOVEDAD EN EL FRENTE
(1930)


SIN NOVEDAD EN EL FRENTE (4983 bytes)
Front: Front franco alemany. Primera Guerra Mundial.
Conflicte: Un grup d'estudiants alemanys s'allisten a l'exèrcit, l'any 1914, exaltats pel patriotisme. El que trobaren serà un infern: el so dels bombardejos embogeix els homes amuntegats a les trinxeres, i la vida humana allà no val res.
General al comandament: Lewis Milestone, un veterà format al cinema mut, va fer la que possiblement sigui la seva millor pel·lícula.
Regiment: Lew Ayres i Louis Wolheim. Ayres va patir persecució per una de les pitjors coses que es pot ser als EUA: pacifista.
Estratègia: Basada en la novel·la d'Erich Maria Remarque, el film és una epopeia antibel·licista. Les seqüències de batalla, rodades amb tan sols 150 extres i una grua que es desplaçava per 3 km, deixen en ridícul el cinema d'acció d'avui en dia.

 

OBJETIVO: BIRMANIA
(1945)

OBJETIVO BIRMANIA (4827 bytes)
Front: La jungla birmana. Segona Guerra Mundial.
Conflicte: Un grup de paracaigudistes, comandats pel major Nelson, es llancen sobre la selva de Birmània per destruir un centre d'operacions japonès. La missió és un èxit però, en la fugida, no poden ser rescatats en el lloc convingut i han de sobreviure com millor poden.
General al comandament: Raoul Walsh, un dels millors narradors de la història del cinema. Va ser el seu primer film bèl·lic amb els nipons com a enemics.
Regiment: Errol Flyn, una de les màximes estrelles del cinema d'aventures, en va ser el protagonista. El seu fill Sean va desaparèixer a la guerra del Vietnam mentre treballava de fotògraf.
Estratègia: Un gran relat, tens, angoixós i claustrofòbic. Destaca el magistral ús dels silencis (idea de Flyn). A Anglaterra no es va estrenar fins a l'any 1952 perquè, deien, donava una mala imatge dels anglesos.

 

UN PASEO BAJO EL SOL
(1945)

UN PASEO BAJO EL SOL (4347 bytes)
Front: Salerno (Itàlia). Segona Guerra Mundial.
Conflicte: Setembre de 1943. Una secció d'infanteria per als seus oficials. Els sergents prenen el comandament i es fan càrrec de la missió que tenien encomanada: la presa d'una granja ocupada pels alemanys.
General al comandament: Lewis Milestone, en la que es considera la seva gran pel·lícula al costat de Sin novedad en el frente.
Regiment: Dana Andrews encapçalava el repartiment, completat per Richard Conte i Lloyd Bridges.
Estratègia: Un dels films favorits de Steven Spielberg. Un guió brillant basat en experiències del periodista i poeta Harry Brown. Va tenir molt poc èxit comercial, però el seu prestigi no se'n va ressentir.

 

SENDEROS DE GLORIA
(1957)


SENDEROS DE GLORIA (3933 bytes)
Front: Trinxeres franceses, 1916. Primera Guerra Mundial.
Conflicte: Tres soldats són condemnats injustament per un tribunal de guerra. El seu coronel els defensa, tot i així no aconsegueix impedir l'execució, però sí fer que s'investigui un sinistre general francès, responsable de la falsa acusació.
General al comandament: Stanley Kubrick, firmant un dels seus primers títols de prestigi.
Regiment: Kirk Douglas, Raplh Meeker, Adolphe Menjou..., i, en un petit paper, Susane Christian, des d'aleshores senyora Kubrick.
Estratègia: Kubrick va fer un film en blanc i negre molt intimista i antibel·licista però que no agradava als majors. Pressions de la productora el varen obligar a suavitzar el guió, però Kirk Douglas, productor de la pel·lícula, li va exigir que tornés al text original.

 

EL PUENTE SOBRE EL RIO KWAI
(1957)

EL PUENTE SOBRE EL RIO KWAI (3740 bytes)
Front: Un camp de presoners japonesos al cor de la selva birmana. Segona Guerra Mundial.
Conflicte: El coronel Nicholson, oficial anglès presoner dels japonesos, accepta dirigir la construcció d'un pont mogut per la seva vanitat i orgull militar. Shears, un americà que ha aconseguit escapar del camp, ha de tornar per destruir-lo.
General al comandament: David Lean, també autor del guió, amb Carl Foreman i Michael Wilson. Pierre Boulle, únic guionista acreditat, es va endur l'Oscar.
Regiment: un repartiment de luxe: William Holden, Alec Guinness (Oscar al millor actor), Jack Hawkins i Sessue Hayakawa.
Estratègia: Guanyadora de set Oscar. Una crítica a la mentalitat militar que, al mateix temps, revela una certa admiració per aquesta mentalitat. La destrucció final del pont es va fer sense trucs ni maquetes.

 

EL DIA MAS LARGO
(1962)


EL DIA MAS LARGO (4388 bytes)
Front: Desembarco a Normandía. Segona Guerra Mundial.
Conflicte: Els aliats sorprenen els seus enemics alemanys per la rerrguarda en desembarcar a França el 6 de juny de 1944, en una de les operacions més recordades d'aquest conflicte.
General al comandament: Ken Annakin i Bernhard Wicki.
Regiment: John Wayne, Robert Mitchun, Richard Burton... i fins a 40 estrelles més. Un repartiment d'escàndol.
Estratègia: Els militars que varen participar en l'operació real varen assessorar l'equip de rodatge. Va guanyar dos Oscar.

 

DOCE DEL PATIBULO
(1967)

DOCE DEL PATIBULO (4029 bytes)
Front: Un castell prop de Rennes, a la Bretanya francesa. Segona Guerra Mundial.
Conflicte: Primavera de 1944. El major Reisman ha de reclutar dotze soldats americans condemnats a mort perquè, a canvi de la commutació de la condemna, participin en una missió suïcida: l'assalt a un castell ocupat pels alemanys.
General al comandament: Robert Aldrich.
Regiment: Un repartiment irrepetible: Lee Marvin, Ernest Borgnine, Robert Ryan, George Kennedy, Jim Brown, Charles Bronson, Donald Sutherland, Telly Savalas i John Casavetes.
Estratègia: Tot un espectacle. Acció i ironia a dojo. La Metro, productora del film, volia John Wayne en el paper de Lee Marvin, i Jack Palance també va estar a punt de participar-hi.

 

PATTON
(1970)


PATTON (3472 bytes)
Front: Diversos escenaris de la Segona Guerra Mundial.
Conflicte: Retrat sense concessions del controvertit general americà George S. Patton, amb una personalitat tirànica i excèntrica.
General al comandament: Franklin J. Schaffner, guanyador de l'Oscar, que no va poder recollir ja que estava a Espanya buscant escenaris per al seu següent film.
Regiment: George C. Scott, es va convertir en el primer actor a refusar l'Oscar en la seva categoria. Va dir: "No competeixo amb els meus col·legues per un premi o pel reconeixement públic"
Estratègia: Primer film bél·lic premiat per l'Acadèmia des de Lawrence de Arabia (1962). Va comptar amb guió de Coppola (es va endur l'Oscar). Schaffner va sacrificar les escenes de combat per centrar-se en la figura del general. Va guanyar 7 Oscar.

 

UN PUENTE LEJANO
(1977)

UN PUENTE LEJANO (2625 bytes)
Front: Holanda, camí del pont d'Arnhem. Segona Guerra Mundial.
Conflicte: A finals de 1944, els aliats preparen una gran ofensiva sobre l'Europa ocupada. Després de desembarcar a Normandia, les tropes aliades pretenen arribar ràpidament a un pont, situat en territori holandès, vital per als alemanys.
General al comandament: Richard Attenborugh, a punt d'embarcar-se en el projecte de "Gandhi".
Regiment: Un altre repartiment d'or: Dick Bogarde, James Caan, Michael Caine, Sean Connery, Anthony Hopkins, Edward Fox, Hardy Kruger, Robert Redford, Laurence Olivier i Liv Ullman.
Estratègia: El film reflecteix un dels fracassos més sonats dels aliats, això sí, procurant que tothom en surti ben parat. Robert Redford es va endur 5 milions de dòlars pels seus deu minuts d'aparició, va ser l'actor més ben pagat del repartiment.

 

APOCALYPSE NOW
(1979)

APOCALYPSE NOW (3425 bytes)
Front: Riu Nung. Guerra del Vietnam.
Conflicte: Un capità de l'exèrcit americà, que havia rebut l'ordre de localitzar un coronel embogit i acabar amb ell que havia emprès una guerra pel seu compte contra el Vietcong, descobreix els horrors que amaga la selva vietnamita.
General al comandament: Francis Ford Coppola, el qual va haver d'hipotecar casa seva per fer front als costos de producció.
Regiment: Martin Sheen, Marlon Brando, Robert Duvall i un Laurence Fishburne adolescent, que encara es feia dir Larry.
Estratègia: El rodatge a Filipines va durar tres anys, i es va realitzar sota unes condicions extremes: Martin Sheen va tenir un atac cardíac i un tifó va destruir els decorats, que van haver de reconstruir i van disparar el pressupost inicial, per sort la pel·lícula va donar grans beneficis.

 

PLATOON
(1986)

PLATOON (4022 bytes)
Front: La selva vietnamita, prop de la frontera amb Cambotja. Guerra del Vietnam.
Conflicte: El 1967, el jove Chris Taylor s'allista per lluitar a Vietnam. La seva terrible experiència estarà influenciada per dos sergents: Barnes, ple de cicatrius i obsessionat amb matar l'enemic, i Elias, que lluita per salvar la vida dels seus homes.
General al comandament: Oliver Stone, guionista i realitzador del film que va refermar la seva reputació gràcies als quatre Oscar.
Regiment: Un actor que prometia, Charlie Sheen, i dos eficaços intèrprets, Williem Dafoe i Tom Berenger.
Estratègia: Film de vocació realista, però d'ambigu missatge, dues hores de discurs sobre l'horror de la guerra, que acaba amb una apologia de la venjança. Stone va sotmetre els actors a un dura instrucció, quasi sense deixar-los dormir ni dutxar-se.

 

LA CHAQUETA METALICA
(1987)

LA CHAQUETA METALICA (2660 bytes)
Front: Dos, el centre de reclutes de l'illa de Parris i les ciutats vietnamites de Da Nang i Hué. Guerra del Vietnam.
Conflicte: Un grup de reclutes és sotmès a un cruel entrenament, que els converteix en éssers preparats per matar i no pensar. Després, al Vietnam, els marines posen en pràctica el que han après, lluiten en una guerra que no entenen.
General al comandament: Stanley Kubrick, firmant la que es considera la seva segona gran pel·lícula bèl·lica després de "Senderos de gloria".
Regiment: Matthew Modine i Adam Baldwin. Destaquen sobretot, Vincent D'Onofrio (el recluta matusser) i R. Lee Ermey, antic sergent instructor en el seu debut en el cinema.
Estratègia: Una idea brillant, basada en el llibre de Gustav Hasford, però de resultats desiguals; la primera meitat del film, la del centre de reclutes, és quasi perfecta; la segona, al Vietnam, és irregular i pesada. Kubrick va rodar la pel·lícula íntegrament a Londres.


 

Menú Especials

CINEMA IETI