"Bogart sap ser dur sense necessitat d'una pistola"
(Raymond Chandler)
|
"Bogart oferia a la camera una nova imatge.
Davant Robinson, el gàngster xulo, i davant Cagney, el gàngster agut,
Bogart era l'assassí d'ulls obsessionats."
(Humphrey Bogart)
|
|
El rostre de Humphrey Bogart alguna cosa rara
havia de tenir. Alguna cosa fosca i dura que va fer que se li identifiqués amb els papers de dolent de la pel·lícula. Segons una
estadística, en les seves primeres 45 pel·lícules, el seu personatge era penjat o electrocutat 8 vegades,
condemnat a cadena perpètua 9 vegades i clivellat a trets 12 vegades. Quan va interpretar al cruel segrestador
de Leslie Howard, en el teatre i més tard en el cinema, va signar la seva sentència com a gàngster.
Durant 5 anys, els seus personatges estarien sempre al marge de la llei, normalment sempre com
oposant de Robinson, Cagney o Raft. A alguns dels seus personatges els
va dotà d'una maldat especial:
Nick Bugs Fenner, en Bullets or Ballots |
|
Frank Taylor, en
Black Legion
|
|
Baby Face Martin, en Dead End
|
Rocks Valentine, en The Amazing Dr. Clitterhouse
|
|
George Hally, en The Roaring Twenties
|
|
Joe Gurney, en King of the Underworld
|
... i d'altres com: Turkey Morgan, en Kid Galahad; Joe Xarxa
Kennedy, en San Quentin; Pere Martin, en Racket
Busters; James Frazier, en Angels With Dirty Faces; Frank Wilson, en You Ca't Get Away With
Murder; Marshall Quesne, en The Return of Docotr X; Chuck Martin, en Invisible
Stripes; Grasselli, en It All Came; Jack Buck, en Brother Orchid.
|
La majoria de les produccions, en les quals Bogart acabava morint, no es
varen estrenar en el nostre país. Eren els anys de la guerra civil. Bogart es consolidava com el
dolent que sempre mor al final de la pel·lícula. Però el 1941 va aparèixer Huston i els seus
gàngsters van canviar de rumb, de la mateixa manera que ho faria la seva carrera.
Bogart va tornar a fer de gàngster interpretant el paper de Roy
Earle, el qual també moria al final del film,
permetent-li demostrar la seva capacitat interpretativa ja que podia dotar d'humanitat, fins i tot de
tendresa, a un personatge dolent. Des d'aleshores Humphrey Bogart no tornaria a ser el
que mor al final. Encara que seguís fent de gàngster com en La senda tenebrosa o en Hores desesperades, els seus personatges tendeixen a convertir-se en
aventurers, perdedors, solitaris, perillosos, però ja no són malvats.
|
|